Karel Černý, jméno možná na první pohled neznámé, nicméně v okamžiku, kdy se řekne Cesta do pravěku nebo Amadeus, jsou hned všichni doma. Tento muž se jako filmový architekt podílel na 92 celovečerních filmech, na více jak stovce televizních inscenací, 15 seriálech a tak bychom mohli ve výčtu jeho práce pokračovat. Bohužel profese filmového architekta vždy zůstává tak trochu v pozadí, mimo hlavní zájem médií i diváků.
Viděl v akci Lídu Baarovou
Karel Černý se sice roku 1922 narodil v Plzni, ale již o patnáct let později se přestěhoval do Prahy, aby mohl studovat architekturu. Svou první filmovou zkušenost získal, když byl s rodiči v Bechyni na prázdninách. Dozvěděl se, že u řeky se právě natáčí Ohnivé léto s Lídou Baarovou a Svatoplukem Benešem v hlavních rolích. Rozhodli se, že se půjdou s přítelkyní podívat na natáčení, nakonec je filmaři oslovili, aby jim za 20 korun skočili do vody. Po této první zkušenosti následovalo pár dalších menších, ale když se točil film, Řeka čaruje, byl již na pozici asistenta režie.
Cesta do pravěku i Jak vytrhnout velrybě stoličku
Pak se začal u filmu prosazovat jako architekt. V roce 1953 natočil s Karlem Zemanem Cestu do pravěku, film, který sklízel mezinárodní úspěchy a dodnes jej děti mají rádi. Karel Černý se dále podílel na tak známých filmech, jako jsou: Nebeští jezdci a Jak vytrhnout velrybě stoličku. Podíl má i na každý rok vysílaných Hříšných lidech města pražského.
Oscarový Amadeus
V roce 1963 se poznal s Milošem Formanem, nakonec s ním spolupracoval na všech filmech, které v Československu režisér natočil, Černým Petrem počínaje. Po letech pak přišla nabídka na spolupráci na Amadeovi. Děj se odehrává především ve Vídni, takže bylo třeba postavit „Vídeň“ v Praze. Za skvěle odvedenou práci byl roku 1985 po právu oceněn filmovou cenou Oscarem. V tehdejším Československu se o tomto úspěchu přirozeně média téměř nezmínila.